FARED FASHION FORWARD

.

Sunday, October 27, 2013

Antara Lelaki Bab 8

Bab 8


Syahrul menekan punat telefon bimbit untuk mendail nombol Fakhrul. Selepas kejadian mabuknya lebih sebulan lepas, niat hendak menghubungi kembali Fakhrul tu ada, tapi ego, segan, malu tinggi melangit. Dia tahu itu semua salah dia, sudahlah mabuk terlampau, diajaknya Fakhrul untuk tidur sekali. Nasib baik Fakhrul mahu menghantarnya pulang pada malam kejadian tu. Itu pun lepas guard rumah beritahu, selepas seharian tertidur akibat mabuk terlampau.

Dicampaknya telefon bimbit ke atas katil. Pening! Risau mana mungkin Fakhrul akan menjawab panggilan dia. Risau mana mungkin Fakhrul akan kembali pada dia setelah apa yang terjadi dulu. Teringat dia akan seseorang. Digapai kembali telefon bimbit dan menelefon seseorang.

“Hello, Kamil. Aku………………….”

*****************************************************************************

Hujung minggu kali ini aku dan Saiful mengambil peluang bercuti berdua memandangkan selama mana kami bercinta ni, tiada satu hari pun lepas untuk private date. Peluang cuti yang ada ditarik kemas, memandangkan semua komitmen berat sudah lepas, hari sukan sekolah sudah Berjaya dijalankan, penuh gilang gemilang, anyway aku jaga bahagian kecemasan, so pada hati tu tak ramai pun jatuh sakit, tapi kes Azman tu yang buat aku sakit hati sikit. Gedik terlampau kea pa?

Azman, seorang anak orang kaya, bapa seorang jurutera perairan Berjaya, ibu pula pemilik butik dan salon terkenal, dilahirkan sebagai Tengku Azman bin Tengku Syah, nama Azman ni kalau tak meniti di celah celah gusi/ketiak/bulu-bulu cecikgu ni memang tak sah. Dan walaupun Azman ditempatkan dikelas tercorot dalam sekolah, prestasi Azman dalam bidang sukan sangat membanggakan. Apa kejuaraan kau nak? Lompat galah, lompat kijang, lompat lembu, lempar cakera, lempar meja pendek kata benda yang melibatkan sukan ni memang Azman nombor 1 dalam sekolah. So hari dimana aku bertugas sebagai guru pembantu bahagian kecemasan, (of course abang jantung hati Saiful jadi ketua guru bahagian ni!), tugas aku dalah untuk merawat mana-mana pelajar yang mengalami kecelakaan sepanjang hari sukan berlangsung. Pendek kata tetiba ada sekumpulan pelajar mengusung Azman datang ke khemah aku. Saiful pulak dah hilang ke mana entah. Enth apa masalah si Azman ni aku pun tak ambil peduli sebab busy pandang muka si jantung hati je dari tadi. Azman mengerang kesakitan.

“Apahal ni” tanyaku sambil menghampiri Azman.

“Ni ha, tadi masa dia berlari, habis je larian terus jatuh, cikgu.” Ujar satu suara.

“aah cikgu, dia kata dia crammed.” Satu suara lagi menyampuk.

“Awak kenapa ni?” tanyaku pada Azman.

“Entahlah, rasa macam crammed je kaki kiri ni.” Muka Azman masa tu keriut keriat menahan sakit. Sakit betul gamaknya. Kesian pulak kan.

“takpe meh saya tolong tengokkan.” Pantas aku mengambil peti kecemasan di belakang khemah. Lantas aku menyuruh para pengusung tak bertauliah untuk kembali ke tempat duduk asal masing-masing, aku boleh handle kes-kes mentah macam ni (chewah!).

“mana yang sakit tu?” tanyaku sambil mengangkat kaki kirinya dan dletakkan atas pehaku.

“Dekat buku lali ni ha. Aduh! Sakitnya!” jerit kesakitan Azman selepas aku mula memegang tempat itu. Disebabkan aku ni manalah ada basic human rights untuk kes-kes kecemasan macam ni (ambik kau! Tadi berlagak sangat boleh handle kes mentah kan!), so aku ambil minyak gamat dan aku cuba untuk meluruskan jemari kaki kiri Azman, tanpa aku memegang buku lali. Then aku urut perlahan-lahan sebab kesian pulak si Azman ni sakit terjerit-jerit.

Lepas 10 minit, Azman mula kelihatan okey sikit. Tanda lebam pun dah kurang sikit. Bila disuruh gerakkan kaki boleh lah dia pusing buat kuak lentang bagai semua. Kira sihat dah la tu kan.

“Thanks sayang. Sebab urutkan kaki saya ni” ujar Azman perlahan.

“huh? Apa dia? Ulang balik. Saya tak dengar.”

“Takde pape. Thanks lagi sekali. Saya nak ke khemah dulu.” Sambil berjalan terhenjut-henjut Azman menuju ke khemahnya disebelah khemahku.

Pelik.. apalah masalah dengan si Azman ni. Sambil menggumam sendirian bunyi Blackberryku memecah kesunyian. Syahrul? Is that him? Fuck! What should I do now? Nak jawab ke tak? Nak biarkan ke tak? Biarkan je la, cara paling bijak untuk aku atasi masalah ni buat masa ni. Hopefully. Yeah.

“who’s calling?” Saiful menyapa dari belakang. Dia Nampak nama Syahrul di telefon bimbit Fakhrul tapi dipura-purakan sahaja, tidak mahu serkap jarang.

“Syahrul, he called me again.” Fakhrul berterus terang. Lantaklah, janji jujur susah. Kalau dia tipu lagi parah lah hubungan mereka ni.

“Dia nak apa lagi? Lepas malam tu tak puas-puas lagi?” sinis Saiful membalas. Dalam hati, still he cannot understand what is so special about Syahrul yang Fakhrul boleh terpikat. Is not that he is jealous, tapi memikirkan Syahrul sudah membuat berbagai cara untuk memikat Fakhru kembali, there must be something special about this. This relationship.

“Entahlah. Dahlah abang, kita jangan cakap pasal benda ni. Anyway, Azman tu kenapa?”

“Kenapa apa?” tanya Saiful kembali.Aik? tak Nampak k ekes Azman tadi? Meby busy sangat kot sampai tak perasan.

“Entahlah, I rasa macam he has something hidden, maybe he is a gay?” tebak Fakhrul. Mata Saiful terbeliak. Mana mungkin pelajar gangster/kelas corot/pemalas/bodoh macam Azman tu adalah gay. Oh no. perasan lebih ni Fakhrul.

“No way lah. I bet he is not a gay. Memanglah dia suka menyakat je. Jangan ambil hati sangat okey?”
Sakat? Sakat apa tu dah makin pelik dah? This is so weird. Sumpah weird. Pada Fakhrul, tidak mungkin dia seorang je perasan lebih. He has that feeling, that kinda feeling yang memang selalunya tepat. Tepat dalam menebak perasaan orang lain. Seriously it is true. Tidak apa Azman, Fakhrul akan tahu juga semuanya akhir nanti.


Bersambung….

No comments:

Post a Comment