FARED FASHION FORWARD

.

Tuesday, January 27, 2015

Antara Lelaki Bab 12

Bab 12


Syahrul menoleh kebelakang apabila kedengaran pintu wad Fakhrul terkuak sedikit. Fakhrul pula mengemaskan posisi duduknya dan meletakkan selimut dipahanya bagi menutup sebahagian kulit yang masih berbalut luka dan memanaskan dirinya. Pintu terkuak luas.

“sir okey ke? Saya nak minta maaf tak dapat datang awal sebab hari ni kan hari persekolahan.” Ujar Azman sambil meletakkan sebingkis bunga ditepi katil Fakhrul. Kerusi ditarik dan Azman duduk dihadapan fakhrul, menatap muka Fakhrul yang separuh berbalut dan didahi masih lagi kelihatan sisa ubat berwarna kuning dibaluti tebal. Azman sakit hati bila melihat keadaan fakhrul sebegitu. Jikalau dia bisa tahu akan kejadian kelmarin, dan menyelamatkan Fakhrul bila sempat, pasti Fakhrul tidak akan jadi seperti ini hari ini.
Fakhrul meminta Syahrul supaya memberikan ruang privasi kepada dia dan Azman untuk berbicara lebih lanjut.

“macam mana awak tahu saya dekat sini?” tanya Fakhrul sambil mengucup kiriman bunga pemberian Azman tadi. ‘ Hmm. Tulip dan Kamelia, cantik pilihan Azman. Taste yang tinggi.’ Bisik Fakhrul didalam hati.

“Tadi dekat sekolah Pengetua ada buat announcement masa assembly yang sir kena masuk hospital, tapi pengetua tak bagitahu la sebab apa. Sebab tu saya datang ni.” balas Azman kembali. Diraupnya wajah Fakhrul dalam-dalam, siapa sangka dia boleh jatuh cinta pada lelaki 5 tahun lebih tua daripadanya. Hal itu membuatkan Azman rasa lebih sakit dan lemah, bagaimana budak berumur 17 tahun ingin melindungi seorang lelaki yang berusia 5 tahun lebih tua daripadanya, sedangkan dirinya sendirir tidak mempunyai apa apa. Perasaan yang muncul tatkala kali pertama matanya memandang wajah Fakhrul, pada hari itu juga Azman sudah berjanji yang dia akan berusaha walaubagaimana sekalipun untuk memenangi hati Fakhrul. Usia bukan penghalang. Kematangan menjadi medium aspirasi Azman dalam cintanya pada Fakhrul.

“Oh pengetua buat announcement ke? Dah tu kenapa awak seorang je datang? Mana lagi Fidah, Kila,Baby, Rajah semua? Geng geng awak? Mana dorang saya tak nampak pun? Balas Fakhrul sambil matanya meliar-liar mencari kelibat pelajarnya lain diluar. Yang dinampaknya cuma kelibat misi yang lalu lalang sahaja.

“Oh,pasal dorang tu kan, saya cakap dengan dorang saya nak lawat sir terus lepas balik sekolah. Bebudak lain nak lawat sir esok kot.”

“ala mana boleh esok. Kalau esok saya nak discharge dah. Tak dapatlah nak merasa ada orang melawat lagi. Hahaha!” ujar Fakhrul sambil bergelak kecil. Sakit dikepalanya hilang seketika pabila Azman menjenguknya dihospital. Dirasakan sekurang-kurangnya ada juga pelajarnya yang khuatir akan keselamatan dirinya walaupun dia cuma seorang guru praktikal.

“Terima kasih Azman sebab datang melawat saya. Takde bebudak kelas lain pun takpe saya tak kisah. Janji ada seorang melawat pun saya dah happy sangat dah ni tahu. Thanks sebab bunga tu okey?” bicara Fahrul sambil diusap lembut lengan Azman. Tak sangka, pelajar paling nakal disekolah, datang juga melawat aku dihospital. pelajar pertama pula tu.

“sir, saya ada benda nak cakap…” ujar Azman sambil membetulkan posisi duduknya. Matanya memandang tepat ke dalam mata Fakhrul. Kedua-dua tangan Fakhrul diraih dan digenggam erat. Diusap-usap kesan luka dipergelangan tangan Fakhrul.

“awak ni kenapa?” tanya Fakhrul risau. ‘tak pernah Azman macam ni, dah kenapa pulak ni nak pegang-pegang tangan aku bagai ni. Aduhai,’ bisik Fakhrul didalam hati.

“sir, saya sudah jatuh cinta.” Ujar Azman perlahan sambil menundukkan kepalanya ke lantai.

“okey, dengan siapa? Awak ni baru 17 tahun janganlah nak bercinta sangat, fikirkan SPM tu, lagi berapa lama je tu kan. Awak ni dengan siapa pulak….” Belum sempat Fakhrul menghabiskan ayatnya, Azman mendongakkan kepala dan terus berkata,

“Dengan awak.”

"de-dengan saya? awak dah gila ke apa ni Azman? ke awak memain je ni? hahahaha!" Fakhrul gelak besar. 

"Tak, saya tak main-main. Saya serius ni. Boleh tak awak cuba pandang saya ni sebagai lelaki, bukannya student awak?" ujar Azman sambil menggenggam erat tangan Fakhrul. Dia sudah bersedia untuk menghadapi kemungkinan Fakhrul akan menolak cintanya. Walau apapun, sekurang-kurangnya dia mencuba. Barulah gentleman.

"ahh.." Fakhrul terkedu bila Azman menegaskan perasaannya. Fakhrul dalam dilema. disana disayangi, disini menyayangi. dan yang lebih penting, dia tidak bersedia dengan keadaan seperti ini. Mana mungkin bisa mengagak bahawa student sendiri boleh pula luahkan perasaan dengan seorang cikgu. Apa pula kata orang? And to make things worse, Azman baru berumur 17 tahun, usia masih muda, jalanan hidup masih panjang. banyak lagi benda yang Azman tak lalui sebagai seorang remaja bebas. 

Perlahan pintu dikuak. Syahrul muncul dihadapan mereka berdua.

"Apa semua ni?"



bersambung

No comments:

Post a Comment