FARED FASHION FORWARD

.

Saturday, February 28, 2015

BAB 16 Antara Lelaki

Kepala otakku masih lagi memikirkan like really, is he, this man, is Syahrul's brother? Nama ayah sama dah.Tapi maybe nama ayah yang sama kot.Tapi bila tengok balik kereta dia, memang ciri-ciri anak orang kaya tu ada.Muka tak macam muka syahrul pun but whatever, ramai je actually adik beradik yang muka tak serupa pun dalam dunia ni. Siapa je dalam Malaysia ni nak pakai Mercedes jenis macam tu? Sporty,raunchy and yet so sexy at the same time. Nak saja aku bertanya terus tanpa perlu berteka teki, tapi nanti apa pula kata Syazmin, kalau mendadak saja aku bertanya mengenai keluarga dia. Chill saja dulu. Its still early to judge on everything. And even, aku tak tahu dia siapa sebenarnya.

Syazmin memberhentikan keretanya diperkarangan Restoran Rebung di Bangsar. Restoran kegemaran aku semenjak baru dibuka lagi. Tak sangka Syazmin pun minat makan dekat sini.

"Awak pernah makan dekat sini tak?" tanya Syazmin kepadaku sambil menarik brek tangannya perlahan. Digapainya clutch Ferragamo Gancio dan enjin kereta dimatikan.

"Eh pernahlah. Selalu jugaklah makan dekat sini actually, especially kalau kawan-kawan buat birthday parties. Sini masakan dia sedap. Masak lemak dia kaw la. Tak macam kedai makan melayu lain." balasku.

"KAn awak? Saya suka makan dekat sini sebab sedap dan selesa. Lagipun murah harganya nak bandingkan owner kedai ni Chef  Ismail dengan angkasawan kita tu, Dr.Syeikh Muszaphar. Saya selalu berbuka puasa dekat sini dengan family."

"Oh really?So you biasa makan la dekat tempat macam ni?" sengaja aku ingin menduga.Yalah, kereta mewah macam ni, takkan nak makan dekat tempat macam ni kot? Walaupun pada selalunya aku lihat memang restoran ini menjadi kegemaran semua orang, tak kira kaya atau sederhana.

"Eh kenapa saya tak biasa pula?Kedai makan kan? Saya makanlah."

Aku ketawa kecil. "Awak jomlah. Kita borak dekat dalam ni pun bukannya boleh kenyang."

Sambil ketawa, Syazmin memilih untuk makan disebelah luar restoran kerana cuaca mendung ditambah dengan angin petang yang selesa, dan aku juga selesa untuk makan disebelah luar restoran jikalau terdapat restoran yang menyediakan meja disebelah luar kerana aku seorang perokok, jadi merokok itu sebenarnya agak penting bagi aku. Tiada makanan pun tak mengapa asalkan jangan rokok hilang ditangan. Kebetulan, Syazmin juga seorang perokok jadi dia menyebabkan perkara ini menjadi lebih senang.

"So, you tell me about yourself? You study ke? Or you kerja?" tanya Syazmin sambil menghirup jus buah dipesannya tadi. Disebabkan sudah lama aku tidak datang kesini, mahu mengorder makanan sebentar tadi pun sudah tergagap-gagap dan terus Syazmin meminta order untuk kami berdua. Aku membetulkan rambut aku sambil menjawab "still studying."

"Oh really? wow!" balas Syazmin membuatkan aku macam,perlu ke nak WOW macam tu?

"What is with your WOW?" tanyaku

"Heysh takdelah. WOW sebab its a WOW untuk orang sambung study. I thought you dah kerja actually. Study lagi rupa-rupanya." balas Syazmin sambil memandang tepat kearahku. Hmm lelaki yang berbeza perwatakan. Tidak mengapa, ambil masa untuk kenal dia. Aku pun baru hari ni dah kenal memang tak kot aku nak cerita macam-macam dengan dia. Kita just anggap hari ni as our friend-to-friend day out.

"I see. You kerja?" tanyaku kembali.

"Kerja sudah. " oh. Aku pun tidak berniat nak bertanya lebih. Kalau kerja engineer pun, aku okay, kalau kerani pun, aku okay. Tapi dengan Mercedes tu aku tak rasa kau tu kerja kerani cabuk je wahai Syazmin! HAHAAHA!

 Makanan kami sudah pun sampai. Setelah sejam setengah berborak, kami ambil keputusan untuk terus pulang. Syazmin menghantar aku didepan pintu rumah, rumah yang berisi kenangan antara aku dan Saiful. Rumah yang sebenarnya menjadi saksi pada malam berhantu itu. Aku rasanya ingin cepat keluar daripada rumah ini. Meskipun selesa, dan pernah aku berkata kepada Saiful semasa kami bersama, walau apa pun aku tetap ingin menyewa rumah ini selepas aku tamat praktikal nanti. I gues you should never make guaranteed promises everywhere. Dahulu, aku sayangkan rumah ini. Rumah ni contains every our sweet memory. Us running on the hall, dia mendukung aku ke balkoni, sweet candle light dinner di garaj pada jam 3 pagi, dan sekarang, aku benci rumah ini! Akan aku kemaskan barangh malam ini, dan tamat praktikal,terus aku berpindah keluar. Memo sudah pun kuberikan kepada tuan rumah. Tuan rumah malahan turut terkejut apabila mengetahui apa yang telah terjadi terhadap aku pada malam kejadian, menyebabkan beliau tidak ingin mengecas amaun yang lebih. Well i guess there's the silver lining of it all.

Tiba tiba telefon bimbitku berdering.Nama Syahrul tertera dipaparan skrin.

"Yes?"

"How did you come home?" tanya Syahrul ditalian. Cemas suaranya.

"Oh,i came home by my friend. I called you but you tak angkat, so i thought you were in a meeting or something." balasku pendek.

"Sorry! I was in a meeting with our clients. Papa hari ni nak i conduct meeting so terlebih lama daripada what it was supposed to mean. Siapa kawan you? I know her?"

"Him awak, its a He. Lelaki. Ada i terserempak dekat hospital and alang alang rumah dia dekat area Subang juga, so he insisted to send me home. " kecut pulak suara Syahrul ni.

"OH okey. Sorry banyak tanya. I risau. Esok you nak ke sekolah macam mana? Nak i hantarkan? Should i have a sleep over malam ni?" tanya Syahrul dan suaranya kembali tenang. Mungkin merasa serba salah kerana tidak dapat menjemputku dari hospital but it wasn't his fault really. Tak perlulah kot nak rasa serba salah macam tu sekali.

"Nope, I stay rumah Kamil je la. Baru ingat nak give him a call lepas ni, mintak tolong dia kemas sekali barang-barang I and terus i shoot ke rumah dia. Esok ke sekolah naik dengan dia sahajalah. " balasku mendatar. Lagipun aku perlu ke rumah Kamil. Syahrul tinggal di Taman Duta, dan Kamil di Subang sahaja, lebih baik aku menumpang dirumah Kamil daripada menyusahkan Syahrul untuk bangun awal pagi semata-mata untuk menghantarku ke sekolah.

"Serious? I will come petang nanti? We have a dinner together."

"Eh tak payahlah kita dinner malam ni. I dengan Kamil dah ada plan tonight. Dia dah tolong i kemaskan barang, takkan i taknak belanja dia makan kot?"

"Oh so tomorrow you balik sekolah i ambilkan?"

"Eh esok I balik dengan Kamil so you tak perlu susah-susah." balasku pendek.

"Ah! You nak mengelak dengan i kenapa? I ambil you besok, sharp 2.00pm i tunggu depan sekolah. Kalau you tak naik dengan i, i raid office pengetua." ada nada gertak pada suara Syahrul.

"AAH okey okey esok i balik dengan you okay. "

"Ha camtulah. I ada kerja kejap. I love you." tiba-tiba suara Syahrul betul-betul membuatkan kepalaku berpinar. 'I LOVE YOU'? Really? Entahlah, tetapi aku seperti, tidak mahu kami seperti dahulu. Lepas dia tinggalkan aku macam tu sahaja, the idea of meeting me back, and trying to win my heart, was not a good plan. Memang kami tiada closure, but if it is for what it is, and then it is for what it is. Aku dah semakin redha dengan apa yang terjadi. Jika semalam aku berfikiran lain, mungkin hari ini merupakan jalan terbaik bagi aku untuk cuba mendapatkan closure yang sebenar-benarnya daripada Syahrul.

Cepat-cepat aku mematikan talian. Tidak. Sakit bagiku untuk aku dengar perkataan itu daripada mulut Syahrul. Kalau dulu ya, aku pernah jatuh cinta, dan dia memang baik terhadapku, tetapi prinsipku, bila lelaki boleh buat sekali,dia boleh buat dua kali. That's the reason why men are born with penises. They can fuck themselves hard.

Keesokkan harinya,ketibaan aku ke sekolah pada hari ini disambut agak luar biasa. Para guru mengucapkan tahniah kerana aku sudah sembuh sepenuhnya, dan murid-murid kelihatan lebih prihatin daripada biasa. Aku akan merindui sekolah ini, the ambience, the surrounding, the people, the smell. Hmm....

Sewaktu aku sedang khusyuk melayari aplikasi Twitter, sambil melihat status Twitter orang lain, tiba-tiba ada suara dibelakang menegurku.

"Awak sihat?" dekat suara itu ditelinga aku. Aku berpaling laju. AZMAN! Apakah Azman cuba lakukan?

"Eh awak! What are you doing like this? Ini sekolah Azman! Bukannya bilik wad saya awak nak buat macam ni. " tegas suaraku. Aku terpaksa tegas, meskipun aku tidak mahu. Tidak boleh aku biarkan Azman seperti ini. Aku perlu tegas,supaya dia sedar,bahawa ada batas diantara seorang guru dan murid. Kalau pun suka, sepatutnya lebih matang menghadapi perasaan dia disekolah. Perkara ini akan menjadi bualan murid-murid yang lain!

"Maaf sir. Sorry! Anyway, I Love You." separa berbisik Azman melafazkan kata-kata itu dan berlari anak melepasi aku. Semudah itu? Azman, kau baru 17 tahun, that word is so easy on you.

"Azman, saya nak jumpa awak masa rehat nanti. Datang meja saya. I have something to talk to you." balasku pendek sambil meneruskan perjalananku ke bilik guru. Azman kelihatan mengangguk dan terus kearah rakan-rakannya. Tinggal 3 hari sahaja lagi sebelum ku menamatkan praktikalku disini. Tak sabar, dan sedih pada masa yang sama.

Bunyi telefon bimbitku kuat kedengaran.

'Hi you. Its me Syazmin. Lunch today? Its on me?'

Syazmin? Aduh ni lagi seorang pula.

Bersambung.......

No comments:

Post a Comment